• A. Plesmanlaan 5
  • 9615 TJ Kolham
  • Bedrijvenpark “Rengers”
  • aan de A7 vlakbij Hoogezand
  • Telefoonnummer: (0598) 36 16 20
  • E-mail: info@asvancare.nl

Dolfijnambulance SOS Dolfijn ingezet bij vrijlating bruinvis Nena

SOS Dolfijn is het kennis- en opvangcentrum voor walvisachtigen in de Noordzee. De organisatie biedt hulp aan gestrande bruinvissen, dolfijnen en grote walvissen in Nederland en omringende landen. SOS Dolfijn vangt waar mogelijk deze dieren op, behandelt hen, met als doel hen terug te brengen naar zee. Donderdag 26 januari 2017 gaf SOS Dolfijn bruinvis Nena haar vrijheid terug. Voor het vervoer van Nena maakte SOS Dolfijn gebruik van de Dolfijnambulance: een speciaal voor het vervoer van walvisachtigen ingerichte Renault Master. A&S Vancare ontwierp en bouwde de inrichting van de Dolfijnambulance.

Wat is er nu zo speciaal aan de Dolfijnambulance?

De Dolfijnambulance is zo ingericht dat het vervoer van de dieren zo optimaal mogelijk verloopt. Dat betekent vooral dat deze inrichting praktisch moet zijn: zeewaterbestendig en gemakkelijk schoon te houden. De kisten waarin de dieren vervoerd worden, moeten goed vastgezet kunnen worden en de medewerkers moeten onderweg zorg kunnen verlenen. Ze moeten bij de dieren kunnen, maar ook bij de benodigde spullen. Daarvoor is een inrichting op maat nodig.

Bedrijfswageninrichting op maat

In de Dolfijnambulance kunnen twee dieren tegelijkertijd vervoerd worden als dat nodig is. Jolanda Meerbeek, hoofd opvang van SOS Dolfijn: “De Dolfijnambulance is helemaal ingericht zoals wij het graag wilden. Alles past erin en – wat heel belangrijk is bij het vervoer van levende dieren – we kunnen alles goed vast zetten. Daarvoor is een systeem ingebouwd dat flexibel is. Zo kunnen we de vervoerskisten op maat vastzetten.” Edward Staal van A&S Vancare adviseerde SOS Dolfijn een kunststofinrichting. Jolanda: “Alles is mooi glad van binnen en daarmee goed schoon te houden. Bij vervoer van zieke bruinvissen kan de ambulance gemakkelijk vies worden, bijvoorbeeld doordat een dier een verwonding heeft, of dat het dier wormen, slijm of bloed ophoest dat door hun krachtige uitademingswijze hoog door de cabine uitgeblazen kan worden. Een interieur van hout is dan ondenkbaar; dat valt niet schoon te houden en dat is natuurlijk niet hygiënisch.” Daarnaast is het belangrijk dat de dieren onderweg goed verzorgd kunnen worden. “A&S Vancare bouwde een waterreservoir met een handdouche in. Zo kunnen we de dieren onderweg nat houden en hoeven we geen losse jerrycans meer mee te nemen”, geeft Jolanda aan. Ook over de opbergmogelijkheden is goed nagedacht. “Zelfs als we twee dieren vervoeren, kunnen we nog bij alle spullen die nodig zijn.”

Service ter plaatse én nog een extraatje

Onlangs was een kleine reparatie aan de Dolfijnambulance nodig. Voor de medewerkers van SOS Dolfijn is het lastig om naar Kolham te komen, omdat de Dolfijnambulance dan niet inzetbaar is. Dat is natuurlijk niet wenselijk. Berend Jan Andringa van A&S Vancare zorgde voor een reparatie ter plaatse in Harderwijk. En als extraatje had hij een omvormer meegenomen, een item dat al een tijd op het verlanglijstje van SOS Dolfijn stond. Jolanda: “Superfijn dat het pompje en de connectie met de waterslang weer zijn gemaakt. En natuurlijk heel veel dank voor de omvormer! Dat was echt een leuke verrassing!”

Meer weten over de vrijlating van bruinvis Nena?
Kijk op de website van SOS Dolfijn: https://www.sosdolfijn.nl/nieuws/archief of bekijk het filmpje: https://youtu.be/pljdKfQBDHw